Millä sinä liikut kaupunkien välit? Junalla? Linja-autolla? Omalla autolla? Kouvola liikenteen solmukohtana hemmottelee junayhteydellä. Monesta kaupungissa täällä olemme kuitenkin teiden armoilla, joita kuljemme busseilla, henkilöautoilla, traktoreilla ja moottoripyörillä
Tiedättekö mikä se on kun tulee lujaa, keskiviivassa kiinni, tekee yllättävän ohituksen ja ehdit nähdä vain pitkän kilven vilahduksen kun takova sydämesi saa veren kiehumaan korvissa? No se on stereotypinen turistimme joka on yleinen näky teillämme Kaakkois-Suomessa
Entä tiedättekö millaista on ajaa täysperävaunurekan perässä toisen samanlaisen tullessa puskurissa. He määräävät niin suunnan kuin vauhdin, ohituspaikkoja ei juuri ole.
Rannikkoa pitkin menevä E18 on valmistumassa – viimeisenäkään rajalle aloitettiin juuri rakentamaan ja liikenneturvallisuus on noussut merkittävästi. Meillä on kuitenkin kolme etelä-Pohjois-suunnassa menevää valtatietä jotka huutavat apua. 26 Haminasta Luumäelle, tie 15 Kotkasta Kouvolaan, ja 15 Kouvolasta Mikkeliin. Nämä kapeat mutkaiset tiet ovat olleet vailla rahoitusta pitkään. Teitä pitkin kulkee henkilöliikenteen lisäksi raskasta kalustoa, eikä ole harvinainen uutinen kaatuneesta rekasta tai kolarista. Nämä ovat myös ympäristöriski. Esim 12 tien vieressä on mm Kirkkojärven Natura-alue sekä Lakiasuon suojelualue sekä merkittäviä pohjavesialueita. Tienturvallisuuden lisääminen on paitsi ihmisten, myös ympäristönsuojelua. Mitä käy kun vaarallisten aineiden kuljetus joutuu onnettomuuteen?
Myös liikenteen hiilijalanjälkeä voi pienentää. Täällä Kouvolassa on biokaasulaitos jo vuodesta 2011 mädättänyt biojätteen ja kaasu menee Gasumin verkkoon, myös liikenteen polttoaineeksi.
Toki olisi hienoa saada se kaivattu rantarata. Toki olisi upeaa saada kaksoisraide Luumäki-Imatra välille. Mutta muistetaan ja puolustetaan myös paikallisia tiehankkeita, se voi olla myös osa kestävää kehitystä.